Mini Rodini skapades av illustratören och konstnären Cassandra Rhodin år 2006. Märket gör kläder för barn och istället för att försöka göra vuxenkläder i miniformat vill de hylla barn och deras fantasi. Barns lekfullhet är något som är viktigt för Mini Rodini, vilket betyder att de anser att det också är viktigt för barn att ha kläder som passar deras personligheter och deras humör. Företaget har också en miljövänlig policy, kläderna ska inte bara ha roliga mönster och vara roliga att se på, de ska också skada miljön så lite som möjligt.
Kan barnkläder vara en investering?
Mini Rodini har priser på sina barnkläder som är dyrare än man är van vid om man är van vid prisnivån på till exempel H&M. Det kan kännas som stora summor att använda på kläder som barn rätt snabbt växer ur, men det är faktiskt så att Eftertraktade kläder från Mini Rodini säljs på second hand och brukar inbringa stora pengar. Till exempel en babyfilt i mönstret ”Organic Fish” kostar runt 500 kr i butik men kan gå för nästan 4000 kr på Blocket. Det som gör att kläderna är så dyrbara är de mönster som ritas av Mini Rodini själv.
Ett ekologiskt klädmärke för barn
Mönstren är en anledning till att kläderna från Mini Rodini är så populära, och en annan anledning är att kläderna oftast gör av ekologiska eller material som är miljövänliga på andra sätt. Mini Rodini har sedan märket lanserades år 2006 har de haft som en kärnvärdering att de vill göra skillnad med sin företagsverksamhet. Kläderna ska produceras med goda arbetsförhållanden i produktionsländerna, och ska erbjuda kunderna det bästa utan att pruta på kvalitet, design eller hållbarhet. Klädmärket är ett av de som växer snabbast i Sverige och de har fem egna butiker i landet, samt 500 återförsäljare på olika ställen i världen.